Recultivating Intergenerational Resilience: Possibilities for Scaling DEEP through Disruptive Pedagogies of Decolonization and Reconciliation.

Lewis Williams, Nick Claxton

Abstract


In the face of declining human-ecological systems, as well as intercultural and interspecies trauma, we are currently witnessing a renaissance of activist-orientated environmental education. In Canada, this work is increasingly viewed as part of a broader healing response of “DEEP” reconciliation work between Indigenous and non-Indigenous Peoples, and ultimately humankind and the planet. This article locates these themes of healing human-ecological trauma and Indigenous - non-Indigenous relationships, within the work of the International Resilience Network (IRN)—a community of practice which aims to collectively impact social-ecological resilience, in part through transformative pedagogical practices which simultaneously support Indigenous resurgence and develop epistemological and relational solidarity between Indigenous and non-Indigenous Peoples. Through our story of the IRN’s inaugural summit, we share our learnings of such pedagogical practices amidst the tensions and paradoxes inherent within a decolonizing agenda.

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Résumé

Confrontés au déclin des systèmes écologiques et humains, et à un traumatisme interculturel et inter-espèces, nous assistons actuellement à une renaissance de l’activisme au sein de l’éducation à l’environnement. Au Canada, on considère de plus en plus que cette approche relève d’un processus de guérison plus vaste, visant une profonde réconciliation entre les Autochtones et non-Autochtones et, au bout du compte, entre l’humanité et la planète. Dans notre article, nous relevons l’importance de ces thèmes dans le travail de l’International Resilience Network (IRN), une communauté de praticiens cherchant à favoriser la résilience socioécologique, notamment grâce à des pratiques pédagogiques transformatrices qui soutiennent la résurgence autochtone tout en développant la solidarité relationnelle et épistémologique entre les peuples autochtones et non autochtones. À travers un compte rendu du premier sommet de l’IRN, nous dégageons des leçons sur ces pratiques pédagogiques qui fleurissent parmi les tensions et les paradoxes inhérents à cette colossale entreprise de décolonisation.

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Copyright © Canadian Journal of Environmental Education (CJEE) ISSN 1205-5352