Place-Based Environmental Education in the Ontario Secondary School Curriculum

Laila Mnyusiwalla, Michal Bardecki

Abstract


This study reviews the Ontario secondary school curriculum in light of recommendations made by the 2007 Bondar Report, Shaping Our Schools, Shaping Our Future. It analyzes curriculum expectations and enrollment data for the purpose of reporting upon and providing recommendations for place-based environmental education. The extent and prescriptiveness of the coverage of place-based environmental education by subject, course, grade, and course progression or pathway are presented. Environmental education in Ontario does not have its own discrete compulsory courses and despite having been “embedded” in the curriculum, the important arenas of place-based environmental education are being applied inconsistently across the compulsory curriculum. Poor enrollment in electives shows that the focus of students remains elsewhere, fracturing progression of environmental education in Ontario’s secondary schools.

--

Résumé

Ce travail examine le programme d’études secondaires de l’Ontario à la lumière des recommandations formulées en 2007 dans le rapport Bondar, Préparons nos élèves – Préparons notre avenir. Nous analysons les attentes définies dans le programme et les taux d’inscription dans le but de formuler des recommandations pour favoriser une éducation à l’environnement axée sur les réalités locales. Nous présentons également en fonction des matières, des cours, des niveaux et des différents parcours académiques dans quelle mesure et avec quelle obligation cette approche est appliquée. En Ontario, l’éducation à l’environnement ne fait pas l’objet de cours obligatoires dédiés, et même si elle a été « intégrée » au programme, certains éléments importants sont parfois négligés. Les faibles taux d’inscription dans les cours à option témoignent d’un intérêt mitigé chez les étudiants, et freinent la progression de l’éducation à l’environnement dans les écoles secondaires de la province.

Full Text:

PDF



Copyright © Canadian Journal of Environmental Education (CJEE) ISSN 1205-5352