Eco-activism Contributions to Social Learning: Drawing from the Turcot Public Debate

Laurence Brière

Abstract


This article highlights the social learning dynamics, issues, and outcomes characterizing an urban transport controversy in which activists played an innovative role, going beyond the project’s critique to present a technically detailed alternative, grounded in a collective ethical clarification process. The article then draws on a case study experience and findings to discuss how research in the field of non-formal eco-citizenship education can contribute to the reinforcement of social movements and the transformation of democratic institutions.

Résumé:

Cet article met en exergue les dynamiques d’apprentissage et les enjeux (éthiques, épistémologiques) qui ont caractérisé une controverse à propos d’un méga-projet de transport routier en milieu urbain. Dans le cadre de ce long débat, des militants et militantes ont joué un rôle innovant en dépassant la critique du projet initial pour y proposer une alternative techniquement détaillée, fondée sur des principes de justice sociale et de responsabilité environnementale convenus collectivement. À l’appui des résultats de cette étude de cas, l’auteure discute d’avenues de recherche dans le champ de la formation relative à l’écocitoyenneté, qui puissent contribuer au renforcement de mouvements sociaux comme à la transformation d’institutions démocratiques.

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Copyright © Canadian Journal of Environmental Education (CJEE) ISSN 1205-5352