Making Sense of Place: Place Anchors and Educational Potentials

Yi Chien Jade Ho

Abstract


Place is often seen as a location of meaning. But whose meaning fills the location? Who defines meaning? What kind of meaning do we seek? These questions inadvertently call on place-based education to reflect on the often-unexamined meaning of place prevailing in the field. This paper draws substantially on the work of critical feminist geographies and the author’s own experience as a transient woman of colour to explore the diverse thoughts on and framing of place and to reveal how place is conceived, perceived, and lived through interrelated place anchors. The paper proposes this framework of place anchors in hopes that educators will have an entry point to critically reflect on and understand place as they/we engage in various place pedagogies.

Résumé

On considère souvent les lieux comme chargés de sens. Mais pour qui le sont-ils? Qui définit ce sens? Quel sens y cherche-t-on en particulier? Ces questions nous portent incidemment à pousser notre réflexion sur le sens à donner à la notion de « lieu » en éducation axée sur le lieu, une dimension souvent oubliée. Dans cet article, l’auteure, éclairée surtout par les travaux de géographes féministes critiques et par sa propre expérience de migrante et femme de couleur, explore différentes réflexions et conceptions concernant la notion de « lieu ». Elle explique également comment un lieu est créé, perçu et vécu à travers des points d’ancrage interreliés. Ce concept de points d’ancrage est proposé en vue d’offrir aux éducateurs un point de départ pour entreprendre une réflexion critique et mieux comprendre l’idée de « lieu » lorsqu’ils recourent à diverses approches pédagogiques axées sur le lieu.

Full Text:

PDF



Copyright © Canadian Journal of Environmental Education (CJEE) ISSN 1205-5352