Digging at the Root of the Tree: Conceptualizing Relational Ecological Identity

timothy martin

Abstract


The following is based on a qualitative study conducted with two not-for-profit organizations based in Hamilton, Ontario: A Rocha and Good Shepherd Centres. Guided by grounded theory and participatory action research (PAR) methodolo-gies, my research examined Operation Wild, A Rocha’s environmental education (EE) program for adults with disabilities. In this article, I draw on participant voices from that research to respond to and extend Mitchell Thomashow’s (1996) work on ecological identity by suggesting that his conceptualization of the eco-logical self is theorized as a solely individualistic, anthropocentric concept. With guidance from literature by Indigenous and disability studies scholars, I outline a theory of relational ecological identity, which encourages the interdependent, intergenerational, and interactive components of ecological identity-building. The concept is explored by foregrounding the stories and perspectives that emerged from Operation Wild’s participants.

Résumé

Cet article découle d’une étude qualitative menée avec la collaboration des organismes sans but lucratif A Rocha et Good Shepherd Centres de Hamilton, en Ontario. Guidée par la théorie ancrée et la recherche-action participative, cette étude portait sur Operation Wild, un programme d’éducation à l’environnement d’A Rocha destiné aux adultes ayant un handicap. Dans le cadre de cet article, l’auteur utilise le témoignage des participants à la recherche pour répondre aux travaux de Mitchell Thomashow (1996) sur l’identité écologique – et porter plus loin sa réflexion – en avançant que son concept du soi écologique est strictement anthropocentrique et individualiste. En s’inspirant des écrits de spécialistes en études autochtones et en études sur la condition des personnes handicapées, l’auteur présente une théorie de l’identité écologique relationnelle qui privilégie les composantes interdépendantes, intergénérationnelles et interactives de la construction de l’identité écologique. Le concept est exploré en mettant de l’avant les récits et points de vue des participants à Operation Wild.

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Copyright © Canadian Journal of Environmental Education (CJEE) ISSN 1205-5352